8.6.13

ေရႊျပည္ႀကီးကိုလ၊ နီးလွၿပီေလး။ မြန္ဦးေျမ

ဘ၀တစ္လႊာ
ဘ၀ဟူသည္ကို သစ္ရြက္ႏွင့္ ပမာပံုခိုင္း၍
ႏႈိင္းစတမ္းဆိုပါလွ်င္ - - -
တစ္ရိုးတံမွာ အလႊာငယ္ တစ္ဆယ္မကႏွင့္
ၾကြယ္လွေသာ စိန္ပန္းရြက္ႏွယ္ ဘ၀မ်ိဳးလည္းရွိသည္။
တစ္ညွာတြင္ တစ္လႊာရွိ၍ ဤတစ္လႊာပင္ တစ္ရြက္မည္ေသာ
ေညာင္ရြက္ကဲ့သို ့ ဘ၀မ်ိဳးလည္းရွိပါ၏။
ခိုင္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့ ဘ၀မွာမူ
ႏွစ္လႊာေပါင္းမွ တစ္ရြက္ျဖစ္ရသည့္ စြယ္ေတာ္ရြက္
ပမာသာ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
တစ္လႊာေၾကြခဲ့ေလျပီးမင့္ တစ္ရြက္မမည္ေလေတာ့ေသာ
အထီးက်န္ ဤဘ၀၀ယ္ - - -

တကၠသိုလ္ ဘုန္းႏိုင္     
(သူငယ္ခ်င္းလို ့ပဲ ဆက္၍ေခၚမည္ခိုင္) မွ

ဆရာဘုန္းႏိုင္၏ အသစ္စက္စက္ ၀တၳဳကေလးကို ပိုက္ၿပီး အာအိုင္တီေခၚ စက္မႈတကၠသိုလ္သို ့ ေရာက္ခဲ့ပါ သည္။ ဤတကၠသိုလ္ႀကီးကို ေရာက္မွပဲ စြယ္ေတာ္ပင္၏ အပြင့္ႏွင့္ အရြက္မ်ားကို ေသေသျခာျခာ ဂရုျပဳၿပီး ၾကည့္မိပါသည္၊ ေက်ာင္းတြင္း မွာ ေ၀ေ၀ဆာဆာပြင့္ေနပါသည္။ ထို္အခ်ိန္က စြယ္ေတာ္ရိပ္ စာေစာင္ မေပၚေသးပါ။ အခ်ိန္ အားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၆ ႏွစ္ ေက်ာ္ခန္ ့ က ျဖစ္ေပလိမ့္မည္္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့တေတြ  ေျမာက္ၾကြေျမာက္ၾကြ ႏွင့္ စက္မႈတကၠသိုလ္ႀကီးရဲ့  ဘ၀ဇာတ္ခံုမွာ စတင္ ကျပေနၾက ပါတယ္လို ့  အဲဒီ့အခ်ိန္က မသိၾကပါ၊ မႏူးမနပ္ႏွင့္ စက္မႈဘာသာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားေနရျခင္းမွာ စိတ္ပါ၀င္စားမႈ ရွိသလို တခိ်ဳ ့ မွာလည္း အူေၾကာင္ေၾကာင္ႏိုင္လွွ ပါသည္။ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆီေလွ်ာ္သည့္ အတြက္မွတ္ရလြယ္ေပမဲ့လည္း၊ တခ်ိဳ ့အေၾကာင္း အရာမ်ားမွာ ဆက္စပ္၍ မရတာေၾကာင့္ ၾကက္တူေရြးႏႈပ္တိုက္ အလြတ္က်က္ရတာမ်ိဳးလည္း ရွိပါသည္။ အဲဒီ့အခါမ်ားမွာ ရယ္စရာ မ်ားႏွင့္ေရာ ျပီးမွတ္လွ်င္ ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ေတာ့ပါ။ 

အဲဒီ့အခ်ိန္က အာအိုင္တီ ေက်ာင္းသူမ်ား ( စက္မႈတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသူမ်ားမပါ ) အလွစံခ်ိန္ မတင္ႏိုင္ေသးပါဘူးလို ့ ဆိုရင္ ရိုင္းရာၾကပါတယ္။ ကက္ကက္လန္ေအာင္ျပန္ေျပာ တာကိုလည္းခံရပါလိမ့္မယ္။ တစ္ခါက ဖရက္ရွာ ၀ယ္ကမ္း ေန ့မွာ ေက်ာင္းသူ အသစ္ခေလး ႏွစ္ေယာက္ဟာ ဆံရစ္၀ိုင္း ကေလးေတြနဲ ့ေက်ာင္းေရွ ့ ဆင္၀င္ႀကီး ေအာက္မွာ ေရာက္ေနပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ အထဲက ရႊတ္ေနာက္ ေနာက္ တစ္ေယာက္ဟာ၊ ထီး ေကာက္ႀကီးကို ခ်ိဳင္းၾကား မွာညွပ္၊ ညွပ္ဘိနပ္ႏွစ္ဖက္ကို လက္မွာကိုင္ၿပီး၊ အဲဒီ့ ဆံရစ္၀ိုင္းနဲ ့ဖရက္ရွာကေလးေတြ ကိုသြားေမးတယ္မမေလး ေရႊတိဂံုဘုရား ဘယ္ကသြားရသလဲ လို ့သြားေမး ေတာ့။ ဒါ အာအိုင္တီရွင့္ ေရႊတိဂုံ ဘုရားမဟုတ္ဖူးလို ့ ခပ္ဆတ္ဆတ္ခေလး ျပန္ေျဖလိုက္တယ္။

အဲဒီ့အခ်ိန္ကစၿပီး စက္မႈတကၠသိုလ္ရဲ့ စံခ်ိန္မမွီတဲ့ ေနာင္ႀကီးေနာင္ငယ္ မမႀကီး မမေလးတို ့ကို ေက်ာင္းထဲမွာေတြ ့ရင္ ေရႊတိဂံုဘုရား ဘယ္လမ္းက သြားရပါ သလဲလို ့ ေမးေလ့ေမးထရွိ ့ ၾကပါတယ္။ ထို ့အတူ ဆရာေအာင္ႀကီးရဲ့ ႀကက္ဥခြံ ေဆာက္လုပ္ပံုမ်ား (Shell structure equations) ႏွင့္ ပတ္သက္လာရင္ ေရႊတဂံုဘုရား ဘယ္လမ္းကသြားရပါ့လို ့ ေခါင္းကုတ္ၿပီးေျဖလိုက္ ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို ့ အခ်င္းခ်င္း သိပါၿပီ။ ဤကဲ့သို ့ေသာ ဟာသမ်ားႏွင့္ တြဲဖက္၍ ပညာရင္ႏို ့ေသာက္သံုးရေသာ အျဖစ္အျပက္မ်ားမွာ ေျပာမဆံုးေပါင္ ေတာသံုး ေထာင္ မက ရွိမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤအျဖစ္အျပက္မ်ားႏွင့္ ဆင္တူရိုးမွား ျဖစ္ျပက္ခဲ့ဘူး သူမ်ား ရွိပါကလည္း စာေရးသူ အေနႏွင့္ ၀မ္းနည္း ရိုေသစြာ ေတာင္းပန္ပါသည္။ တိုက္ဆိုင္မႈဟုသာ မွတ္ယူေစလိုပါသည္၊ မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ကိုမွ စြတ္စြဲ ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။

အမွန္ကို ၀န္ခံရလွ်င္ အတိတ္က ဤအခ်ိန္ ဤအခါသည္ ကၽြန္ေတာ္တို ့အတြက္  ေပ်ာ္ရႊင္ဘြယ္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္လွ်က္ စိတ္ကူယဥ္ အိမ့္မက္ႀကီးမ်ား ညတိုင္း မက္ေနေသာ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပိသုကာေက်ာင္းသား တစ္ဦးျဖစ္သည္ ေၾကာင့္ ညတိုင္း အိမ့္မက္မ်ား မက္ခဲ့ ေသာ္လည္း ေန ့လယ္ ဆရာႏွင့္ ေတြ ့ေသာအခါ ၿပိဳလဲျပီး အမံႈ ့ျဖစ္သြားျခင္းကိုက ညစဥ္ အိမ့္မက္ဆက္ ၍ အသက္ရႈ ရပ္မသြားေအာင္ ေလ့က်င့္ေနျခင္းမဟုတ္ပါလား။

တခါတရံ စိတ္ကူးယဥ္ ေနျပည္ေတာ္ႀကီးမ်ားကို ပံုေဖၚၾကည့္ၾကသည္။ ပံုေဖၚရာမွာလည္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ထည္း မဟုတ္ဘဲ အမ်ားႏွင့္ဝိုင္း၍ ေလထဲမွ ၿမိဳ ့ေတာ္တည္ၾကသည္၊ သို ့ေသာ္ လံုးဝေမွာင္မဲေနေသာ အခန္းတစ္ခုထဲမွာ လံုးဝမရွိေသာ ေၾကာင္အမဲ တစ္ေကာင္ကို လိုက္ဖမ္းေနတဲ့ မ်က္မျမင္ေတြလို ေတာ့မဟုတ္ပါ။ အေျခခံ တစ္ခု ေတာ့ ရွိစျမဲပါ၊ ဥပမာအားျဖင့္ ေအာက္ပါ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို တစ္ေယာက္က ယူလာၿပီး ခ်ျပပါသည္၊

ေရႊျပည္ႀကီး  (ဦးကူး ၁၈၂၇ / ၁၈၉၅)

ပဟိုရ္ရယ္ေညာင္းပါလို ့၊ ေငြေခါင္းေလာင္းေဆာ္သံ၊ ၿခိမ့္ၿခိမ့္ငယ္ညံ၊ နန္းေဝယန္ေဆာင္ေမာ္ႏွင့္၊ ျပာသာဒ္ေတာ္ေရႊစမုတ္ကိုလ၊ တိမ္အုပ္ကယ္မႈန္ျပာရီလို ့၊ သိသိျမင္ေပါ့ မိငယ္ေလး။ 

 ၿဖိဳးေဝရီငယ္၊ မိုးသီမတတ္၊ ေဘြမဟီမွာ၊ ေစတီျမတ္ကယ္ႏွင့္၊ ျပာသာဒ္ ကယ္ေဆာင္ေမာ္၊ ေရႊေက်ာင္းေတာ္က၊ ေဆာ္တညံညံ၊ ရင့္ရူငယ္သည္းပါတဲ့၊ ဆည္းလည္းသံကို၊ အဖန္ဖန္ ခင္မယ္ၾကားပါစ၊ ေရႊနားေတာ္တင္ကာ မွီးပါေတာ့၊ တိုင္းဌာနီေရႊျပည္ႀကီးကိုလ၊ နီးလွၿပီေလး။

ပိသုကာေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္သည့္အေလွ်ာက္ - ျပာသာဒ္ေတာ္ေရႊစမုတ္ကိုလ၊ တိမ္အုပ္ကယ္ မႈန္ျပာရီလို ့ - ဆိုတဲ့ အပိုဒ္ကို တစ္ေယာက္က ခ်က္ျခင္း ပံုဆြဲစကၠဴအေပၚမွာ ေကာက္ေက်ာင္းပန္းခ်ီ ဆြဲခ်လိုက္ပါတယ္။ က်န္ေက်ာင္း သားမ်ားက လည္း ၀ိုင္းဖြဲ ့ ၿပီး ကူဆြဲၾကပါတယ္၊ တခ်ိဳ ့က လမ္းေပၚမွာႏြားလွည္းတို ့ေစ်းေရာင္းေစ်း ၀ယ္တို ့စသည္ျဖင့္ ေ၀ေ၀ဆာဆာ အားျဖည့္ၾကပါ တယ္။ တခိ်ဳ ့က သစ္ပင္ပန္းပင္ေတြ စိုက္ၾကပါတယ္။ အနီး အေ၀ (Perspective Theory) သီအိုရီကို ဆရာဦးကံလွ (ရူးရွားပါေမာကၡ) က သင္ၾကားၿပီးခါစ အခ်ိန္ျဖစ္ထာေၾကာင့္ လက္တဲ့စမ္းျခင္တဲ့ ေက်ာင္းသားကလည္း ၀င္စမ္းတာဘဲ။ ဒါေပမဲ့ ပထမအစပါအပိုဒ္ကို ျပန္စလိုက္တဲ့ အခါမွာေတာ့ - ပဟိုရ္ရယ္ေညာင္းပါလို ့၊ ေငြေခါင္းေလာင္း ေဆာ္သံ၊ ၿခိမ့္ၿခိမ့္ငယ္ညံ၊- ဆိုတာကို ဘယ္လိုဆြဲၾက မလည္းလို ့ေမးလိုက္ေတာ့၊ ကၽြန္ေတာ္တို ့ေရႊတိဂံုဘုရား ဘယ္က သြားရမွန္းမသိ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ့အခါမွာ တျခားဌာန မ်ားမွ ေနာင္ႀကီးေနာင္ငယ္မ်ား လည္း ပါ၀င္လာၾကပါတယ္၊ သို ့ေသာ္အေျဖ မထြက္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ မွတ္မိသေလာက္ တျခားဌာနမ်ားမွ ေနာင္ႀကီး ေနာင္ငယ္မ်ားမွာ၊ လွ်ပ္စစ္မွ (ကိုေငြေသာ္)၊ စက္မႈမွ ကိုက်င္ထြန္း၊ ဓါတုမွ ကိုခြန္း၊ ၿမိဳ ့ျပမွ မိတ္ေဆြမ်ား နာမည္ ကၽြန္ေတာ္ေမ့ေနပါၿပီ၊ ပိသုကာမွ ကိုသန္းထြန္း၊ ကိုသန္းထိုက္၊ ကိုထင္ၿမိဳင္၊ မခင္ခင္ၾကဴ  ႏွင့္ အျခားေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ 

ကၽြန္ေတာ္တို ့ ၀ိုင္းဖြဲ ့ၿပီး ေရႊတိဂံုဘုရား သြားရာလမ္းကို ေခါင္းကုတ္ စဥ္းစာေနခ်ိန္မွာ အခန္းထဲကို ပန္းခ်ီ ဆရာႀကီး *ဦးဘၾကည္ ၀င္လာတာႏွင့္ၾကံဳၿပီး အက်ိဳးအေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ့။ ဒီပန္းခ်ီကားထဲမွာ အသံကို၀င္ထဲ့လို ့ မရဘူး၊ တျခားေဘးမွာ အသံလာရာ ေခါင္းေလာင္းတို ့  ဆြဲလဲတို ့ကို အပိုကားခ်ပ္အျဖစ္ အနားမွာကပ္ဆြဲမွ အသံကို အထူးျပဳေစတယ္လို ့ေျပာျပေတာ့၊ အားလံုး ေရႊတိဂံုဘုရား သြားရာလမ္းကို သိခဲ့ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ အထဲကတစ္ေယာက္က ဆရာႀကီး အဲဒါ ဘာသီအိုရီလဲလို ့ ေမးလိုက္ေတာ့ ? ၊ ကိုင္း မင္းတို ့သိျခင္ရင္ေတာ့ရွင္းျပရမွာပါဘဲ၊ သီးခံၿပီးနားေထာင္ပါတဲ့။

မွတ္ခ်က္၊    ၊ *ဦးဘၾကည္ (၁၉၁၂ ~ ၂၀၀၀) က်ိဳက္ထိုၿမိဳ ့ဇာတိ၊ F.R.S.A. London, ဘြဲ ့ကို ၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ လန္ဒန္ ေတာ္၀င္ ပန္းခ်ီဆရာ အသင္းႀကီးမွ ရာသက္ပန္အဖြဲ ့၀င္အျဖစ္ ခ်ီးျမွင့္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ျပင္သစ္ အစိုးရ ပညာသင္ဆုရကာ ပါရီအမ်ိဳးသား အဆင့္ျမင့္ပန္းခ်ီ သိပၸံတြင္ ပညာသင္ခြင့္ရခဲ့သည္။ ပညာဆည္းပူးေနစဥ္၊ ကမၻာ့ပန္းခ်ီျပပြဲႀကီး La Salon 49 တြင္ ၀င္ေရာက္ျပသႏိုင္ခဲ့သည္။ လန္ဒန္၊ မြန္တီ ကာလို ၿမိဳ ့မ်ားတြင္က်င္းပေသာ ကမၻာ့ပန္းခ်ီျပပြဲမ်ားတြင္လည္း ၀င္ေရာက္ျပသႏိုင္ခဲ့သည္။ အေမရိကန္၊ ပင္စီေဗးနီးရား တကၠသိုလ္မွလည္း ပန္းခ်ီ မဟာ၀ိဇၨာရခဲ့သည္။ ဆရာႀကီး ဦးဘၾကည္ သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပန္းခ်ီပန္းပု အစည္းအရံုးတြင္ ဥကၠဌအျဖစ္ ဆယ္ႀကိမ္ လုပ္ခဲ့သည္။

ပန္းခ်ီဆိုတာ အရာရာကို (Reality-fine arts) အမွန္တကယ္ အႏုစိတ္ပန္းခ်ီနဲ ့ ခ်ည္းဘဲဆြဲလို ့မရဘူး။ တခါတရံ ၀ိုးတ၀ါး၀ါး ဆြဲခဲ့ရတာလည္းရွိတယ္။ တခါတစ္ရံ အသံကို ပံုေဖၚဘို ့အျပင္မွ အကူကားခ်ပ္ေတြနဲ ့တြဲၿပီး ေဖၚျပရတာလည္းရွိတယ္။ ဥပမာ၊  ၊ေရလုပ္သား ရြာကေလးတစ္ခုမွာ ငါးဖန္းသေဘၤာကေလးျပန္လာတာကို ဥၾသဆြဲၿပီး အခ်က္ေပးတာကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဆြဲထဲ့မလည္း။ ေဘးနားမွာဘဲျဖစ္ျဖစ္ သေဘၤာ အေခါင္းတိုင္နားမွာဘဲျဖစ္ျဖစ္ အသံလွိဳင္း ဆြဲထဲ့ရင္၊ အသံပါတဲ့ပန္းခ်ီလို ့က်ည့္သူ တိုင္း ခံစားႏိုင္ပါတယ္။ ေနာင္အခါမွာ ေရပန္းစားလာမဲ့ Sound-scape ဆိုတာအဲဒါဘဲ။ အခုေတာ့ ေရွးစာဆိုတစ္ဦးရဲ့ ရႊျပည္ႀကီး  ဆိုတဲ့ ေျမခင္းအလွပန္းခ်ီႀကီး (City Landscape) ကို တျပည့္တို ့၀ိုင္းဆြဲေနတာ ဆရာ၀မ္းသာမိတယ္၊ အားေပးမိတယ္လို ့ေျပာ လိုက္ေတာ့ က်ေနာ္တို ့တေတြ ေရငတ္ထာနဲ ့ေရတြင္းထဲက်တာ အေတာ္ျဖစ္သြားတာေပါ့

ဆရာႀကီးရယ္ Landscape ဆိုတာေတာ့ၾကားဘူးပါတယ္၊ Sound-scape ဆိုတာေတာ့ မၾကားဘူးေသးတာေၾကာင့္ နဲနဲ ရွင္းျပေပးပါလားလို ့ေမးၾကေတာ့။ ဒီလိုကြဲ ့ ပညာခန္းဆိုင္ရာ Sound-scape ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရေတာ့ ခုအခ်ိန္မွာမေပၚေသးဘူး၊ ဒါေပမဲ့ အမ်ားကသိေနတဲ့ ငွက္သံကေလးေတြ၊ ဘုရာေက်ာင္းတို ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတို ့က ေခါင္ေလာင္းသံေတြဟာ Sound-scape မွာပါတယ္။ ေမာ္ေတာ္ကားသံေတြ၊ စက္ရံုက အသံဗလန္ေတြက Sound-scape မွာမပါဘူး၊ ခုခ်ိန္ထိ ဘယ္အသံေတြ ဟာ ပါသင့္တယ္လို ့မသတ္မွတ္ရေသးဘူး။ ဥပမာ ရန္ကုန္ဘူတာႀကီးမွာ မီးရထားႀကီးေတြ ၀င္လာတာကို သိေစျခင္လို ့ ဥၾသဆြဲလိုက္ထာကို Sound-scape လို ့မေခၚဘဲ Noise ေခၚၾကတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ေတာရြာေလး အနားက မီးရထားသံလမ္း ေပၚက လူ တိရစာၦန္မ်ား ဖယ္ရွားဘို ့ဥၾသဆြံလိုက္ထာကိုေတာ့ Sound-scape ထဲမွာ ထဲ့ထားတာေၾကာင့္ မူအတိအၾက မရွိေသးဘူး။ အဲဒီ့လိုဘဲ ပိသုကာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေတြမွာလည္း အတြက္အခ်က္ေတြနဲ ့ေဆာက္လုပ္ေရး ပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးထြက္ေပၚ လာတာ ေၾကာင့္ သီအိုရီေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေပၚလာတာကို တျပည့္တို ့ဂရုစိုက္ရမယ္ လို ့ေျပာျပန္ေတာ့၊ ကၽြန္ေတာ္တို ့တေတြ ရွင္းသလိုလိုနဲ ့ ပိုၿပီး ရႈပ္ကုန္ပါတယ္။ 

ဆရာႀကီးရယ္ကၽြန္ေတာ္တို ့နားလယ္ေအာင္ ဥပမာကေလးနဲ ့ရွင္းျပေပးပါလားဆိုေတာ့။ ကဲ ဒီလိုဆိုရင္ျဖင့္ ဆရာ့ရဲ့ ပညာသင္ကာလက ဥပမာ ကေလးတစ္ခုေျပာျပမယ္။ ဆရာဟာ ငယ္ငယ္ထဲက အင္မတန္ စည္းကမ္းႀကီးတဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ႀကီးျပင္းလာရတာေၾကာင့္ ဘာသာေရးကို မိရိုးဖလာတင္ မဟုတ္ဘဲ တကယ္ယံုၾကည္ေလ့လာခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘြဲ ့လြန္ပညာ ေတြသင္ဘို ့ ေတာ္၀င္လန္ဒန္အႏုပညာေက်ာင္းကို ေရာက္တဲ့ေန ့မွာဘဲ၊ Nudistic Art (အ၀တ္မဆင္ အလွျပပန္းခ်ီ) အတန္းကို တက္ရ ၿပီး တလလံုးလံုး အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးရဲ့ မိေမြးတိုင္း ဖေမြးတိုင္းပံုကို ဆြဲရတယ္။ ဆရာ ေစ့ေစ့ မၾကည့္ရဲဘူး၊ ေမာ္ဒယ္ဂဲကို ျမက္ေစ့ တမွိတ္ ၾကည့္လိုက္ အျပင္ျပဴတင္းေပါက္ကို ၾကည့္လိုက္နဲ ့စိတ္ကူးထဲမွာ ျမင္ရတဲ့ပံုမ်ိဳးကို ၀ိုးတ၀ါး၀ါး ဆြဲၿပီး ေဆးေရာင္ ခ်ယ္ေန ေတာ့၊ အတန္းပိုင္ ကထိကက ေသေသျခာျခာၾကည့္ၿပီး ဘာျပဳလို ့ Realistic  ပန္းခ်ီကို မဆြဲတာလည္းလို ့ေမးေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ့ အေသးစိတ္ပံုမ်ားထက္၊ ၀ိုးတ၀ါး၀ါး ပံုက ပိုၿပီး ခံစားရပါတယ္၊ ပိုၿပီး စိတ္မွာ အၾကာႀကီး ဆြဲေနပါတယ္လို ့ ေျပာလိုက္ေတာ့၊ ဆရာ ့ရဲ့ ပံုႏွစ္ပံုစလံုးကို ယူၿပီး အထက္က ပါေမာကၡအဖြဲ ့ မွာတင္ၿပီး ရွင္းျပပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီ့ ပံုႏွစ္ပံုစလံုးကို ပါရီ (Paris) ၿမိဳ ့က ျပပြဲမွာ ပို ့ၿပီး ျပခဲ့ပါတယ္၊ ျပပြဲ ဖြင့္တဲ့ေန ့ နာရီပိုင္း အတြင္းမွာ ေရာင္းထြက္သြာပါတယ္။ Royal London School of Art အေနနဲ ့ကေတာ့ အဲဒါကို Blurred Art လို ့ ေခၚတယ္၊ အရင္ကလည္း ဒါမ်ိဳးေပၚဘူးတယ္။ ဆရာ့အေနနဲ ့ကေတာ့ အဲဒီ့ သီအိုရီမ်ိဳး မသိယိုး အမွန္ပါဘဲ၊ ဘာသာေရး ကန္ ့လန္ ့ကာ ေနာက္မွ ဆြဲမိတဲ့ပံုလို ့ဘဲ ဆရာကေတာ့ အမည္ေပး ထားမိပါတယ္။ တပည့္တို ့ပိသုကာ ပညာသင္ေက်ာင္းသား ေတြလည္း တေန ့ၾကရင္ Blurred Architecture ဆိုတဲ့ သီအိုရီ မေပၚဘူးလို ့မေျပာ ႏိုင္ဘူး လို ့ရွင္းျပေတာ့ - - - ကၽြန္ေတာ္တို ့ စိတ္ကူးေတြက စိတၱဇ အလြမ္းလား ? ၊ ၀ိုးတ၀ါး၀ါး အူေၾကာင္ေၾကာင္ေတြလား ? ၊ လို ့မေ၀ခြဲႏိုင္ေပမဲ့။ အမ်ားကေတာ့ ဒီေကာင္ေတြ စိတၱဇနာ ထိေနၿပီလို ့သမွတ္ၾကပါတယ္။ 

မွတ္ခ်က္။ အထက္ပါ အျဖစ္အျပက္မ်ားျဖစ္ျပက္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ၾကာမွ Blurred Architecture သီအိုရီေပၚေပါက္ လာပါတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံနဲ ့ဂ်ပန္ ပိသုကာပညာရွင္မ်ားက ဌင္းသီအိုရီႏွင့္ ပုံေဖၚထားေသာ အေဆာက္အဦး တစ္ခုအေၾကာင္း ကို အနည္းငယ္ေဖၚျပ လိုက္ပါသည္။ စိတ္၀င္စားသူမ်ားဆက္လက္ေလ့လာရန္၊ (The Japan Architect magazine; JA 41  Spring 2001) notes as follows, * Address: Sendai Mediatheque: Zozenji Street, Sendai City, Japan. * Sendai Mediatheque is a complex including a conventional Japanese Art Museum, Workshop, and a Library (All books are in digital formet, some called paperless library). * 1995 International Competition winning design by Toyo Ito; Opened on January 2001.

က်ေနာ္တို ့တေတြ ေျမာက္ၾကြ ေျမာက္ၾကြႏွင့္ စိတ္ကူးယဥ္ကားခ်ပ္ႀကီးမွာ ပီတိျဖစ္ေနတံုး ရူးရွားမွ ပါေမာကၡေရာက္လာ ၿပီး မင္းတို ့ဘာျဖစ္ေနၾကတာတံုးလို ့ေမးတာနဲ ့၊ က်ေနာ္တို ့အထဲက အဂၤလိပ္စကား ၾကြမ္းသူကရွင္းျပပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူ ့အမူ အရာက ေၾကနပ္ပံုမရပါ။ က်ေနာ္တို ့လည္း ေရႊတိဂုံဘုရား သြားရတဲ့ လမ္းေျပာက္ေနၿပီ ဆိုတာ သိလိုက္ထာနဲ ့ တစ္ေယာက္ ေသာသူက တေလာက ေနးရွင္းသတင္းစာ မွာ အဲဒီ့ကဗ်ာကို အဂၤလိပ္လို ဘာသာ ျပန္ထားတာသူေတြ ့ဘူးတယ္ ဆိုတာနဲ ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴး ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္ကို အပူကပ္ၿပီး ရွာၾကပါတယ္။ ေတြ ့တာနဲ ကူးယူၿပီး အဲဒီ့ဘာသာျပန္နဲ ့အတူ က်ေနာ္တို ့ကားခ်ပ္ ႀကီးကို ရွင္းျပေတာ့၊ တျပည့္ေတြေတာ္တယ္ကြာ ဆိုၿပီး ကားခ်ပ္ႀကီးကိုလည္း ဓါတ္ပံုရိုက္၊ ဘာသာျပန္ကိုလည္း ကူးယူၿပီး ေမာ္စကိုတကၠသိုလ္မွာ ျပသဘူးတယ္လို ့ ပါေမာကၡႀကီး ကိုယ္တိုင္ ေျပာျပဘူးပါတယ္။ အဂၤလိပ္လို ဘာသာျပန္သူမွာ အရွင္အာနႏၵာ (လတ္ဗီးယား ဘုန္းေတာ္ႀကီး) ျဖစ္ၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖၚျပထားပါတယ္၊

Golden  Capital  City U Ku (1827 ~ 1895)

Sweet sounds of drums and silver bells
Coming from the Palace
Can be heard reverberating in the air
And I can see the palace roofs,
The graduated turrets and buildings
Encompassed by haze.
And, my dear girl,
I can still faintly see 
The silhouettes of a high pagoda
Reaching nearly to the clouds
And of super-imposed roofs (i.e., pyathat)
Oh my dear, don't you hear
A melodious sound of small bells
Coming from the golden monastery?
Our golden capital city must be near.

အထက္ပါ အျဖစ္အပ်က္ကို ၾကည့္ပါက၊ ပိသုကာေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အေနနဲ ့စာေတြ ့၊ လက္ေတြ ့၊ ဂဏန္း သခ်ၤာမ်ား၊ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈ ့ႏွင့္အတူ အႏုပညာ ဘာသာရပ္မ်ားကို ေလ့လာ မွတ္သားေနရသည္မွာ မတူေသာ သဘာ၀ တရားမ်ားကို ကိုယ့္နည္း ကိုယ့္ဟန္ႏွင့္ ေပါင္းစပ္ဖြဲ ့စည္းေနရပါသလား ? - ဆိုတာကို ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အေနနဲ ့ ဘယ္လို သိရွိႏိုင္ပါမည္နည္း။ စာေပ၀ါသနာပါသူမ်ား အေနနဲ ့ကေတာ့ လက္လွန္းမွီရာ စာေပ၊ ကၽြမ္းက်င္ရာ ဘာသာ စကားမ်ား ကိုအေျခခံၿပီး ေလ့လာ အားထုပ္မႈမ်ား လုပ္ႏိုင္ေပမဲ့လည္း - - - ရႈပ္ေထြးေပြလီလွတဲ့ သခၤ်ာေလာကမွ ဂဏန္းမ်ား၊ ဘယ္က ဘယ္လို ယူလာတဲ့ လက္ခံယူဆခ်က္ (Assumptions) မ်ား၊ ညီမွ်ျခင္း (Engineering & mathemitical equations) မ်ားကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ေမးခြန္း ထုပ္ေနႏိုင္ပါသလည္း။ ဘက္ေပါင္းစံု ထည့္တြက္ ဆင္ျခင္ရမည့္ ျပႆနာမ်ားမွာ တဖက္စြန္းေတြမွာ ေရာက္ေနတာေၾကာင့္ ဘယ္လို ဂဏန္းေတြနဲ ့ အေျဖရွာမွာလည္း။ ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ အသိဥာဏ္က လည္းမဖြံ ့ၿဖိဳးေသး၊ အေတြ ့အႀကံဳကလည္း ႏုနယ္ေသးတာေၾကာင့္၊ အစဦး ပထမမွာ ကၽြန္ေတာ္ဆိုခဲ့တဲ့ ပညာ စည္းပူေနခ်ိန္မွာ တခိ်ဳ ့ဘာသာရပ္ ေတြကို အလြတ္ ၾကက္တူေရြးႏႈပ္တိုက္နဲ ့ဘဲ အေျဖရွာခဲ့ရပါတယ္။ သူမ်ားေယာင္လို ့ေယာင္ရသည္၊ အေမာင္ ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္း မသိျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ 

အဂၤ်င္နီယာ ဆရာမ်ား အေနနဲ ့ကလည္း သူတို ့တြက္ထာမွန္တယ္၊ ေရပက္မ၀င္ဘူး၊ ႀကိဳက္တဲ့ဘက္က စမ္းၾကည့္လို ့ စိမ္ေခၚေနတယ္။ အႏုပညာ ဆရာမ်ားဘက္ကလည္း ေျပာစမ္း ေဆးေရာင္ဆိုတာ ဘာလည္း၊ " ဖက္ဖူးေရာင္ အႏုကေလး၊ ရာမေလးလို ႏႈပ္ခမ္းေလးမွာ ပတၱျမားေရာင္ ဆိုးထားတာ " လူတိုင္းသိတယ္။ မင္းတို ့သိပၸံနည္းနဲ ့ nano-scale ျဖစ္တဲ့နံပတ္ ေတြနဲ ့ေျပာလို ့ကေတာ့ ဘယ္သူ နားလယ္သလည္း လို ့ ေမးခြန္းထုပ္ေတာ့၊ ပိသုကာေက်ာင္းသား မ်က္ေစ့ ကလယ္ကလယ္
နဲ ့ေရႊတိဂံု ဘယ္ကသြားရမွန္း မသိ ျဖစ္ကုန္တယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ဘာသာ စကားကလည္း ခ်ံဳခို တိုက္ပြဲဆင္ပါသည္ - ဦးကူး ရဲ့၊ ေရႊျပည္ႀကီးလို - ကဗ်ာမ်ိဳးက ပံုဆြဲရတာ၊ ေဆးေရာင္ျခယ္ရတာ၊ အမ်ားအျမင္ကို ပံုေဖၚရတာ ၾကည္ႏူးမိတယ္ စိတ္၀င္စား ၾကေပမဲ့ - ဘယ္သူက ယူလာတာ မသိတဲ့ အင္း၀ေခတ္က ရတုပိုဒ္စံု တစ္ခုကို ေဆးေရာင္ခ်ယ္ၾကည့္ဘို ့မလြယ္ပါ။ ယူလာတဲ့ သူကေျပာတယ္၊ မင္းတို ့ကင္မရာ အစုတ္ခေလးနဲ ့ေရွာက္ရိုက္ ေနတဲ့ ဓါတ္ပံုပညာ မေပၚေသးခင္က၊ ဘယ္ေတာ့မွ ေဆးေရာင္ မျပယ္တဲ့ ေျမခင္း အလွဓါတ္ပံု ကားခ်ပ္ႀကီးတစ္ခု ငါယူလာတယ္ - ကဲ ပံုဆြဲၾကစမ္း၊ ေဆးေရာင္ ခ်ယ္ၾကည့္ ၾကစမ္း - တဲ့၊


နတ္ေတာ္ဆန္း၍၊ လွ်ံထြန္းေရာင္၀ါ၊ သူရီယာလွ်င္
အ၀ါမမူ၊ အျဖဴအနီ၊ စံုစီျခယ္လြင္၊ ျပင္ထပ္တြင္၍၊
ေန၀င္ျမင္သည္၊ ၀ေရႊျပည္ကား၊ ဆီးရည္ပတ္ခ်ဳပ္၊
မႈိင္းအုပ္ပ်ပ်၊ ပုညေတာင္ဆီ၊ ရီလ်က္မလင္း၊ မ၀င္းအံု ့မိႈင္း၊
စစ္ကိုင္းတစ္ဘက္၊ သန္လ်က္ေပၚထြန္း၊ ကၽြန္းမ်ားတံခြန္၊
နန္းဗိမာန္မွာ၊     ၊ ေလသြန္ျပည့္လွည္းလိမ့္တကား။   ။


မွတ္ခ်က္။   ။ ေဖေမာင္တင္ - ျမန္မာစာေပသမိုင္း - စတုတၳအႀကိမ္၊ ႏွာ ၁၁၅ တြင္ေအာက္ပါအတိုင္းေရးထားပါသည္။ ေတာင္ငူေခတ္၊ ရွင္ေထြးနာသိန္၊ ေလွာ္ကား ၃၀၀၀ မွဴးႏွင့္အတူ အင္း၀မွေတာင္ငူသို ့ ေျပးလာခဲ့ေသာ ရွင္ေထြးနာသိန္ သည္၊ ေတာင္ငူသို ့ေရာက္ၿပီးလွ်င္ ဇာတိခ်က္ေၾကြျဖစ္ေသာ အင္း၀ကိုသာ တမ္းတေနေတာ့သည္။ ေတာင္ငူသို ့ေရာက္ေသာ္ မင္းႀကီးညိဳထံ၌ ၀င္ေရာက္ ခစား သည။ ေတာင္ငူေရာက္၍ မ်ားမၾကာမီပင္ အနိစၥေရာက္ရာ ေခါင္းအုန္းေအာက္၌ အင္း၀ၿမိဳ ့သို ့တမ္းတ ရတုပိုဒ္စံုတခုကိုေတြ ့ရသည္။ အထက္ပါအတိုင္း စပ္ဆိုရာ၌ ညေန၀င္ရီတေရာတြင္ ေတြ ့ျမင္ရေသာ အင္း၀ျပည္ႀကီးကို အံု ့မႈိင္းလ်က္ရွိေသာ ဆီးႏွင္းတို ့ေအာက္ ပုညရွင္ ဘုရားေစတီႏွင့္ မနီးမေ၀းအရပ္တြင္ တည္ရွိေနပံုတို ့သည္ ဓါတ္ပံုကားခ်ပ္ႀကီးသဖြယ္ ေပၚလြင္ထင္ရွားလွသည္သာမက ရာသီအခ်ိန္ကို ေဖၚျပရာ၌လည္း စာေရးသူ၏ စိတ္သေဘာထားကို မဆိုထားဘိ ဖတ္ရႈမိေသာ ကၽြန္ႏုပ္တို ့၏ စိတ္ကိုပင္ ထိခိုက္ေစေတာ့သည္။ ဤရတုကို ဆိုသူသည္ အကယ္စင္စစ္ မ်က္ရည္ၿဖိဳင္ၿဖိဳင္က်၍ အလြမ္းမိုးရြာေစစဥ္ ေရးသားဟန္တူသည္။

နိဂံုးအေနနဲ ့မွာၾကားလိုတာကေတာ့၊ ပိသုကာပညာ နဲ ့ ပိသုကာေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြဟာ ႏွစ္လႊာေပါင္းမွတစ္ရြက္ ျဖစ္ရသည့္ စြယ္ေတာ္ရြက္မ်ိဳး ျဖစ္ထာေၾကာင့္ မည္သည့္ အလႊာမွ ေၾကြက်လို ့မရပါ၊ တစ္လႊာေၾကြလွ်င္ တစ္ရြက္ မမည္ေတာ့ပါ။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာ့ဓေလ့မ်ားကိုလည္ ေမ့ပစ္လို ့မရပါ။ စာသင္ခန္းထဲမွာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို စာေတြ ့သာ ရပါလိမ့္မည္။ စာသင္ခန္းျပင္ပမွ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ ခံစားမႈ အလွကိုထိေတြ့ႏိုင္ပါေစ - - -  -

 ေမတၱာျဖင့္။     ။ မြန္ဦးေျမ ။

 --------------------------------------------------------------------------

.......ဌင္း ေဆာင္းပါးကို ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္ ၂၀၁၂ စြယ္ေတာ္ရိပ္ စာေစာင္တြင္ ေဖၚျပၿပီးပါေသာ္လည္း အမ်ားအျပာ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းခံရၿပီး ဓါတ္ပံုမ်ား အားလံုးနီနီး ေဖၚျပခြင့္မျပဳပါ။ အယ္ဒီတာအဖြဲ ့မွ လိုသလို တည္းျဖတ္ ထားမွဳေၾကာင့္ စာသား ပံုေဖၚမႈ ကြဲလြဲသြားပါသည္။

ေလးစားစြာျဖင့္
မြန္ဦးေျမ

(မူရင္းသတ္ပံုအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။)

* * * * * * * *

No comments:

Post a Comment